29 november 2009

Femåringen tipsar: Släng inte skräpet!

Vår femåring har en egen variant av källsortering. Hans motto är: "Släng inte skräpet, utan använd det för att bygga något fint". Om han kommer på mig när jag lägger en toarulle i papplådan tittar han på mig med anklagande blick och säger: "Mamma, den där hade jag faktiskt tänkt använda till att bygga Star Wars skepp".

Kreationen på bilden är en rymdstatation som består av ett paket Havre Fras, massa toarullar, pappersrullar, äggpaket, kottar, en fjäder, målarfärg och band. Och så en massa fantasi! Ibland är skaparglädjen så stor att den leder till mindre miljövänliga beteenden. Som när femåringen bara "råkade" använda en halv toarulle för att torka upp lite vatten från golvet. Det visade sig att han behövde den som förlängning på sin sjörövarkikare.

Vad händer med toarullarna hemma hos dig?

p.s. om du vill ha lite mer leksaksinspiration så finns det massvis av roliga tips på ekokulblåggen...

5 kommentarer:

ecoloco sa...

Och en kanske ännu viktigare fråga: Vad gör ni med alla såna här kreationer när de börjar ta lite väl mycket plats hemma?

Man kanske skulle anordna vernissage och sälja "konst" till grannar och vänner?!

Mamma Mimmi sa...

Gällande toarullarna är det i denna stund en väldig aktivitet. 11-månaderssonen har kommit på att man kan rulla av allt pappret och sedan portionsförpacka det till sina föräldrar - långt, kort och tuggade minibitar! ;-) Läste ett tips för ett tag sedan som jag tänker använda när jag kommer till stadiet att sonen börjar bygga ihop saker - gör en vernissage hylla hemma. En hylla för varje barn och när den är full får barnet snällt plocka bort (och återvinna!) ett verk innan man ställer dit något nytt. Kram från Mimmi

ecoloco sa...

Tack för ett toppentips Mamma Mimmi! Vernissagehylla är lösningen.

Ekokul-Anna sa...

Wow, jag hade ju inte ens sett blogg-bilden när ag kommenterade på Facebook. Våra killar är definitivt likasinnade! J ränner hela tiden runt och letar efter kartonger och överskottsmaterial att skapa liknande byggen av!

ecoloco sa...

Anna, vi får anordna ett kartongevent för alla små byggare :-)

Related Posts with Thumbnails