2 oktober 2009

Söt eller tuff?

Vi välkomnar Bambi-bloggen "Mot gummi glas och metall betyder ett mirakel inget alls..." till Ecolocos bloggpanel. Bambi-bloggaren Rose-Marie bloggar om sin ettåring Zack, sitt Odd Molly intresse, sitt gymnasielärarjobb och genusfrågor. Den här mamman är inte rädd för att klä sin son i rosa eller ifrågasätta varför dagis har barnböcker med förlegad kvinnosyn.

Idag gästbloggar Bambi här på Ecolocobloggen. Tack, för att du tog dig tid mitt uppe i ditt illamående Rose-Marie - och varmt välkommen till Ecolocos bloggpanel!

Nu får Rose-Marie ordet:

Ett ämne som alltid har legat mig varmt om hjärtat är genus. Detta blev ännu viktigare för mig när jag fick barn. När man klev in på barnavdelningen i klädaffärer för att köpa det allra första plagget till sin guldklimp så märkte man direkt att det var väldigt uppdelat. Det fick mig direkt att reagera och undra "Varför är det så viktigt att markera och visa vad som finns innanför blöjan? Ska det spela någon roll egentligen?".

Tydligen så spelar det roll, för oss vuxna. För redan från det att bebisen är nyfödd så behandlas den olika beroende på vad den har för kön. Man har sett att mammor säger fler antal ord till sina flickbebisar än till pojkbebisar (detta kan vara en av anledningarna att flickor är tidigare med att börja prata). Vuxna talar med ljusare röst när dom talar till bebisar med ljusa kläder (som oftast "flickkläder" är). När barnet blir lite äldre så lyssnar andra mer till den om den har mörka färger, mörka färger inger makt (därför är kostymer alltid mörka). Färgglada kläder gör oss glada, lite som med clowner. Så, att säga att vad man klär sina barn i för kläder inte spelar någon roll är att blunda för verkligenheten.

Det är svårt att inte tro att denna särbehandling inte kommer påverka barnet i framtiden. Därför anser jag att det är viktigt att ge sitt barn ett sånt brett spektra som möjligt och klä barnet i alla regnbågens färger. Varför begränsa det och stoppa in barnet i en mall? Kan den inte få vara söt ibland och tuff ibland? Jag tycker faktiskt synd om barn som lär sig att dom alltid måste vara en söt liten prinsessa eller en tuff liten pojke.

Så därför vill jag variera färgerna på mitt barns kläder så mycket som möjligt, så att han ska känna på "båda sidorna" och då kan han sen SJÄLV välja om han vill vara söt eller tuff istället för att JAG redan har valt åt honom!

1 kommentar:

ecoloco sa...

Måste bara passa på och tipsa om en toppenbra blogg om genusfrågor: http://skrietfrankarnfamiljen.blogspot.com/

Tinni och Rebecka som skrivet boken Skriet från kärnfamiljen bloggar där.

Related Posts with Thumbnails