4 oktober 2009

Bebisen får väl lära sig att dricka ur glas...


I helgen var vi på ettårskalas hos vår favoritettåring (som fick världens ekokram av oss). En mamma på kalaset berättade att hon slängt ut alla nappflaskor när hon upptäckte att de innehöll bisphenol och andra giftiga kemikalier. Flaskorna utsöndrar tydligen gifter när de värms i mikro och diskas i diskmaskin.

Det är snart dags för vår lilla bebis att få prova på nappflaska så jag ville veta allt om vilka flaskor som är säkra. När jag behöver kolla upp något miljörelaterat börjar jag alltid med att surfa runt på underbara Ekoblogg - och som vanligt hittade jag svaret där. Upptäckte också att jag inte riktigt hängt med i diskussionen...för nappflaskegifterna var högaktuella förra hösten. Fast, då var inte nappflaskor aktuella hemma hos mig!

Hursomhelst, det är bara att slänga ut alla Avent-flaskor :-( Har ägnat kvällen åt att titta under alla plastburkar i huset för att se vilket nummer som står inuti trekanten. Det är där man kan se hur giftig plasten är. Ja, ni läste rätt...HUR giftig plasten är! Att det överhuvud taget förekommer PVC och bisphenol i våra plastflaskor är hårresande.

Läs mer på Ekoblogg.

5 kommentarer:

Ekonördarna på Lyckobacken sa...

Tack snälla för raraste orden även om det är hemska saker det handlar om! Jag har köpå Evenflo-flaskor i returglas till Leon med nappar till i naturgummi, men han dissar flaskan helt. Han dricker ur glas till alla måltider och därimellan dricker han vatten ur en flaska i återvunnen aluminium med pip-del i giftfri plast från Klean Kanteen.

Ha det allra finast!

mama goes eco sa...

Hej Loa,
Jag köpte mina nappflaskor fran Bornfree
(http://www.babybornfree.co.uk)och vi gillar dom skarpt. Har även köpt glasburkar att förpacka jobb-och dagislunchen i. När man börjar fundera sa är vi ju helt omgivna av plast. Köpte häromdagen ekokex till min E, och när jag öppnade paketet lag de förpackade tre och tre i plast ! Det är väl sa oekologiskt det kan bli !

Lisa sa...

Skippa nappflaska är mitt bästa tips! Vi struntade helt och hållet i det där och lät Folke dricka ur mugg istället. Man sparar både pengarna (särskilt om de ratar flaska) och slipper giftet. Annars kan man ju strunta i att använda micron då man ska ge varm dryck, funkar ju bra att värma på spisen eller vattenkokare. Kram!

ecoloco sa...

Tack snälla ni för alla bra tips! Jag är lite besatt av den där trekanten på allt plastigt just nu. Det värsta är plastburkar som inte har någon trekant alls. Vad döljer det sig i dom mån tro?!! Dom har iallafall inte en chans hemma hos oss längre och åker direkt till återvinningen.

Än så länge är det helt giftfria bröst som gäller för minstingen :-)

Loa

Annika Andersson sa...

Hej alla
En rättning bara till "Ekoblogg". Det är inte aluminium i Klean Kanteen utan rostfritt stål. Aluminium ska man absolut inte använda, då det kopplas till negativa hälsoeffekter.
Hälsningar Annika från Klean Kanteen

Related Posts with Thumbnails