3 oktober 2009

Ekomodeblogg

Hur gick det egentligen med mitt nästa gröna steg? Jag lovade ju att jag verkligen skulle anstränga mig för att hitta ekokläder till mig själv. Igår var loco loco mamman och kompis på stan och kollade ekoutbudet. Jag försökte fota mig själv i provrummens speglar som riktiga modebloggare gör...men lyckades inte riktigt så det var bra att ha hjälp. Här kommer rapport från mitt (numera) senaste ekosteg.






















Camilla Norrback på Norrbackagatan i Stockholm (tänk om det fanns en Ecolocogata...då skulle vi flytta dit direkt!) säljer supersnygga ekologiska damkläder och t-shirtar till herrar. Den här fina stickade tunikan/klänningen kostar 1500 (tyvärr var det lite över min budget).






















De ekologiskt garvade skorna från Camilla Norrback är fruktansvärt snygga. Lilla Julia som fick följa med på ekoshoppingrunda blev så kär i dessa skor så hon skrek "MIIINA SKOOOOR!" i en halvtimme efter att vi lämnat butiken. Jag förstår henne...jag kände likadant fast lyckades behärska mig!

Ok, ekokläder ÄR lite dyrare. Om man inte känner att man har råd med det så är ju vintage ett bra alternativ (ja, vi säger Vintage i Stockholm...fast det bara är gamla grejer det handlar om). Där har jag inspirerats lite av Vintage Retro Mama som är en fena på att hitta bra vintage-grejer. På Ayla Danielle Kristina hittade vi secondhandkläder av superbra kvalitet till hyfsade priser. Vintage shopping är verkligen hur kul som helst. Och bra för miljön!






















Här är mitt bästa vintagefynd: en härlig tröja i siden, cashmere och bomull från Dagmar.






















Johanna hittade den här fina blusen och bältet.
Nu blir det att kolla ekoutbudet på nätet. Det är väl precis som med ekologiska barnkläder, att det mesta finns på webben. Tips tas tacksamt emot! Mitt nästa steg nu är nämligen att BARA köpa ekologiska kläder eller second hand. Hittar jag inget...nej, då blir det inget :-)

Berätta gärna hur det gick med ditt nästa miljösteg.

tjingeling
Loa

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det här inlägget skrev jag för ungefär ett år sedan.

Mina länkar har blivit fler sedan dess (bl.a. ecoloco så klart), men det innehåller massor av bra nätshoppingtips.

http://kattmamman.wordpress.com/2008/09/11/bra-shoppinglanktips/

Johanna sa...

Du blev ju så snygg i din nya tröja!

vintageretroprinsessa sa...

Åhhh vad kul att andra kan inspireras utav mig :)

Jag fullkomligt älskar second hand vs Röda k.
Finns så mycket fint där mankan köpa till barnen samtidigt som man hjälper andra :)
2 flugor i en smäll :)


Ha det finast

Camilla sa...

På EkoLifestyles sida Kläder finns tips om ekologiska och/eller Rättvisemärkta kläder för både vuxna och barn. Alternativet att köpa second hand/vintage är en vinst på många sätt, återvinning och bra för plånboken. Ni hittade snygga toppar båda två tycker jag :-).
http://www.ekolifestyle.se/klader.html

Related Posts with Thumbnails