28 oktober 2009

Recycled Santa

Emelie i Resele har satt myror i huvudet på mig. Julmyror! Hon är på jakt efter ekologiska tomtedräkter och pepparkaksdräkter till barn. Ingen av våra ekoleverantörer erbjuder maskeradkläder för barn tyvärr...men jag kan inte släppa denna roliga idé.

Visst skulle det vara himla kul att ha små ekologiska tomtar och pepparkaksgummor skuttandes omkring hemma till lucia. Eller hur? Efter att ha googlat lite på ekologisk jul så var det närmaste jag kom den ekologiska drömjulen den här skojiga artikeln om hur man kan återvinna tomtedräkten när julen är över. Det gäller att använda fantasin helt enkelt.

Till nästa jul kanske vi har hittat någon som kan sy upp ekologiska luciadräkter till barn. Myrorna kommer nog inte lämna mitt huvud på ett tag iallafall :-)

Loa

9 kommentarer:

ecoloco sa...

Ja, Myrorna. Just det. Det kanske finns tomtedräkter att köpa på Myrorna...
...nog med jul..det är ju faktiskt hela två månader tills dess.

Loa

mitt Enkla liv sa...

Ha, ha, ja precis det brukar inte vara svårt att hitta på secondhand som tur är. Och gamla ärvda dressar brukar ändå vara ännu finare med broderier och allt, inte alls som de nya hafsigt sydda dräkterna man hittar i butiken. Ett tidigt julinlägg passar mig perfekt, för de här två månaderna innan jul brukar rusa förbi tycker jag. Men i år är jag tidigt ute för att inte behöva jäkta. Bakade till och med pepparkakor igår!!! Provade ut ett recept helt utan socker, så nu kan vi mumsa i två månader...Kommer såsmåningom på min blogg.
Juliga hälsningar Mia Nordbakk

Emelie sa...

Loa, det känns fint att jag satt "tomtar" i skallen på dig!! Håller som sagt tummarna tills nästa jul. Tills dess får inropad tomtedräkt från stor auktionssajt funka.

Anonym sa...

Jag har sett att Bonkeli mini syr ekologiska stjärngossestrutar och pannband för luciatåg. Alltid något =)/ ELisabeth, Rättvisa barn

ecoloco sa...

Elisabeth, tänk vad bra med bloggen! Vi har hittat tomte- och stjärngossegrejer hos BonkeliMini. Hurra!

Mia, jag väntar med spänning på det sockerfria pepparkaksreceptet :-)

Emelie, tack för att du satte tomtar i huvudet på mig. Nu längtar jag till julen :-)

Susanne W sa...

Jag köpte ett lucianattlinne på Myrorna till vår äldsta tjej. Det var typ 20 cm för långt, men jag sydde flera veck som jag pressade neråt. Det blev jättefint! Har sen sprättat bort ungefär ett veck per år (stora stygn, ett tips, så går det lätt). Nu är det lillsyrrans tur att ärva...
Tack för övrigt för en kanonbra blogg och snygg hemsida med jätteschyssta grejer!

metamorphosis sa...

Lucialinnen finns tycker jag att det brukar finnas gott om att välja och vraka bland på secondhand - och även tomteluvor av olika slag!

Tror annars att det kanske var Florin ( www.florinpysslar.blogspot.com )som sydde bruna velourkläder till sin son som hon bara sydde fast vita zz-band på för hand, och sedan när julen var över, tog loss banden ifrån och kläderna användes sedan som vanligt igen!

HomeRiver sa...

Ja, det vore kanske bra att börja fundera på julen. Eller lucia... :-)

ecoloco sa...

BonkeliMinis tomtemössor och stjärnmössor kommer landa hos Ecoloco mot slutet av månaden :-) Det kanske blir ännu mer Bonkeli längre fram. Dom har mycket fint - både ekologiskt och återvunnet.

Related Posts with Thumbnails