16 oktober 2009

Nu behöver det inte ta tre timmar att handla mat :-)

Sen jag läste Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson tar det mig i snitt 3 timmar att handla mat. Jag fingranskar innehållsförteckningen på alla förpackningar för att undvika en massa konstiga tillsatser i maten.

Nu finns det hjälp för alla oss som vill hitta den rena maten...men kanske inte riktigt har tid att stå i butiken med förstoringsglas. Den nya märkningen Äkta vara garanterar att livsmedel är fria från tillsatser. Märkningen har skapats av konsumentföreningen Äkta vara Sverige.

Än så länge är det bara livsmedelskedjan City Gross som använder den nya märkningen i sina butiker men man kan ju också skriva ut den här listan och ta med sig till sin lokala butik. Lägg listan i tygkassen som du har med dig till butiken...så glömmer du den inte...eeehhemmm...om du inte glömmer tygkassen hemma dvs - som jag råkar göra ibland (eeeehhh...ofta! skärpning!)

När Äkta Vara granskar produkter utgår de ifrån följande kriterier:
•Inga tillsatser (utom bakpulver och fruktpektin i produkter där det traditionellt används)
•Inga aromämnen
•Inga industriella ingredienser som traditionellt inte ingår i livsmedlet
•Inga tillsatta vitaminer eller andra näringsämnen
•Ingen vilseledande marknadsföring

Ja tack till äkta vara - utan fusk. Och tack till MinPlanet som tipsade :-)

Loa

3 kommentarer:

Johanna sa...

Vad bra! City Gross är ju dessutom min favoritbutik!

metamorphosis sa...

Spännande!
Bara en liten undran hur vi som vill handla laktosfritt ska tänka? Hittade inga såna artiklar i listan. Har det att göra med laktaenzymet som är tillsatt? Eller att det är tillsatt vitaminer? I övrigt är det ju bara mjölk i mjölken osv... vad jag vet?
Kanske får fortsätta att lusläsa innehållsförteckningar... ;-)

ecoloco sa...

Ja, förmodligen anses lactasenzymet vara en tillsats...det är dock en tillsats som jag (som också är laktosintolerant) gärna stoppar i mig eftersom alternativet är magont.

När jag läste på om tillsatser hamnade jag på en norsk sajt. Tillsatser i mat på norska kallas MATSMINK. Det tyckte jag var ett väldigt passande ord. Det är ju precis så det är :-)

Loa

Related Posts with Thumbnails