5 april 2009

Happy toffels make happy people

Helgens Fair Fashion på Nordiska museet var en riktig eye-opener...även för en inbiten ekofantast som mig. 

Filmen om de indiska arbetarna på garvningsfabriken som vadar barfota i giftig sörja har fastnat på näthinnan. Skyddsutrustning kan de se sig i månen efter. En av arbetarna berättar att han inte ser någonting när han lämnar fabriken efter sin långa arbetsdag - det flödar ju av gifter och gaser inne på fabriken! Inte undra på att folk dör i förtid (ofta runt 35-40!).

Textilproduktionen släpper ut så mycket gifter att allt vatten i området är förgiftat - sedan importerar textilföretagen vatten till byarna som befolkningen får köpa för dyra pengar. Man mår bara illa...

Nej, tacka vet jag Bellio och Kavat som gör ekologiskt garvade skor för barn. Produceras dessutom under garanterat ordnade förhållanden i Sverige.

Och så upptäckte jag Swedish Hasbeens på Medveten Modehelg. Svenska ekologiskt garvade klassiska träskor. Hur snygga som helst till ekomamman!

2 kommentarer:

Johanna sa...

Jag ska traska runt i mörkbruna högklackade snygga Hasbeens i sommar.

ecoloco sa...

Jag kan inte bestämma mig om jag vill ha gula eller orange...eller gröna! Beslutsångest...

Related Posts with Thumbnails