15 januari 2009

Vilka tygblöjor?

I maj är det dags för tredje Ecolocobebisen! När fyraåringen föddes slog det mig aldrig ens att jag skulle kunna använda tygblöjor till honom. Ekokläder...gärna! Ekologiska krämer...absolut! Men ändå bara vanliga Liberoblöjor. När tvåan kom till världen hade mitt miljötänk dock kommit så långt att jag funderade på att testa tygblöjor. Funderade på. Fast...det kändes ändå lättare att bära det dåliga samvetet över att använda slitochslängblöjor än att hålla på med bökiga tygblöjor, tyckte jag.

MEN den här gången har jag ingen ursäkt! Har varit på "träningsläger" hos en god väninna. Och tänka sig...det är faktiskt inte så krångligt med tygblöjor. Det har ju ändå hänt en hel del sedan 1970-talet! 

Så nu är inte frågan OM utan VILKA tygblöjor. Vad tycker ni att vi ska testa? Jag behöver verkligen alla råd, support, stöd och uppmuntran ni kan ge. Detta är ett stooort steg...

Kram på er
Loa

10 kommentarer:

Anonym sa...

Har tyvärr ingen färskt erfarenhet på det här området. Provade till Linus... men insåg efter en vecka att det var för bökigt.

Fast det har ju hänt endel på den fronten sedan dess...

kramis

ecoloco sa...

Bra jobbat att ändå försöka. Jag hoppas att jag inte ger upp...det var ju ändå 11 år sen Linus var blöjbarn så blöjorna borde ha blivit enklare att använda :-)
Loa

Guðný sa...

http://www.diaperpin.com/home.asp

kíktu á þetta. Þetta er svona síða sem metur og fjallar um hinar ýmsu bleyjur.

kv
Guðný

Anonym sa...

Ambitiöst initiativ! Jag har 1000% förståelse om man inte skulle orka..

Anonym sa...

Kikar förbi med ett gäng härliga fredags kramar!!

Trevlig helg!!!

Kramis!

Anonym sa...

Hej!

Läste att du tänkte börja med tygblöjor! Jag har spanat in en hel del olika. Men det mest intressanta tycker jag är att man kan lära sig att lyssna på babyns signaler och spara massor av blöjor!

Kommer snart att skriva om detta på Hållbar Livsstil www.hallbarlivsstil.com, tillsammans med att jag kommer att tipsa om ekologiska blöjor och tygblöjor.

Låt dig/er inspireras av länkarna om blöjfritt du/ni vill:
http://ecsweden.se/
http://web.bitnet.net/baranara/sidor/ECblojfritt.html
http://www.foraldraskap.se/texter/blojfritt.htm
http://www.geocities.com/slokorv//lankar.html

Skön helg!

Vänligen
Camilla Åkesson
http://www.hallbarlivsstil.com/

Grannfrun sa...

Keep us updated!
Jag vill också veta.

ecoloco sa...

Tack snälla ni för all uppmuntran och länkar. Ska kolla in allt det här och bli expert. Fortsättning följer...

kram
Loa

sygryn sa...

Kolla in pinkgreen.se. Där finns det olika, dessutom kan man hyra den minsta storleken som de snabbt växer ur...känner man för att sy egna så finns det tyger..Lycka till! Malin

Anonym sa...

Vi har testat vikblöjor och pocket. Och jag föredrar verkligen pocketblöjorna. De är lika lätta att ta på som en vanlig engångsblöja och de torkar hyffsat snabbt. Sen är det ju så lätt att fylla dem efter olika behov. Vår favorit heter Bum Genius 3,0 Det är en one-size blöja som man ka han från nyfödd tills blöjperioden är över. Den ska snart komma i eko variant till Sverige, och då som allinone blöja. Kolla på barnshop.se eller forum.barnshop.se //Kram Lisa

Related Posts with Thumbnails