2 januari 2009

Jag antar utmaningen!

Ekobloggens Malin har utmanat mig att skriva om vad jag gör för bra saker för miljön, mindre bra…och vad jag kan bli bättre på. Malin som är med i Ecolocos bloggpanel är en stor inspirationskälla när det gäller att leva mer ekologiskt och miljövänligt.

De 3 bästa sakerna;

• Jag driver webbutiken Ecoloco där man hittar glada ekologiska barnkläder - och bidrar därigenom till att göra det lite lättare för barnfamiljer att välja ekologiskt.
• Jag cyklar med barn, kassar och väskor på den underbara flakcykeln….istället för att köra.
• Jag sorterar i princip alla sopor och komposterar matrester.

De 3 sämsta sakerna;

• Eftersom vi har familj på Island så flyger vi dit ganska ofta (ont om alternativa sätt att resa dit…). Borde klimatkompensera!
• Tar bilen till dagis när det är kallt, blåsigt och regnigt. Jag vet, borde cykla men motvind, kyla och gravidmage är bara för mycket just nu…
• Använder alldeles för mycket toapapper (no comment!)

3 saker jag vill bli bättre på;

• Klimatkompensera för flygningarna till Island.
• Mitt nyårslöfte är att använda tygblöjor till lille pojken som kommer i maj. Har tyvärr inte gjort detta med de andra två barnen...och förstår inte riktigt varför.
• Bara handla ekologiskt! Vi handlar nästan bara ekologisk mat, barnens kläder är ekologiska eller ärvda, vi har valt ekoel och till och med julgranen var ekologisk. Men jag har varit dålig på att hitta ekologiska kläder till mig själv. Har låtit bli att köpa kläder istället. Ibland vill man dock unna sig något nytt – så nu ska jag verkligen satsa på att hitta snygga ekokläder till La Mama!

Jag utmanar Sessan, Tumadre Teresa, Prinsessan Josefine, Duracellmamman Annika, Mamma Becka, Bambi, Nyfikenlitens Malin, Tramsbyxa och Eco Chic. Malvalin och Jessica skulle jag också ha utmanat men dom är redan utmanade…

Om ni väljer att anta utmaningen får ni gärna hojta till här!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Kul!!! Givetvis tar jag mig ann den utmaningen... men först imorgon. Måste ju sova lite med ;-)

God Fortsättning på det nya året!!

Massor av kramar!!

Ekonördarna på Lyckobacken sa...

Och jag som tycker att du är en stor inspirationskälla!

Vilken bra lista du gjorde, det är alltid kul att se hur andra tänker! Och flak-cykel? Hur tufft är det? Go, Loa!

Många kramar Malin

Sessan ☆ Prinsessan sa...

Klart jag skall anta utmaningen!! Tänker jag tar den till kvällen!!

& WOW flak cykel, det hade varit perfekt för mig *big smile*

Njut dagen

Anonym sa...

Glömde skriva det, men jag har tagit an utmaningen :D

Kramar!

Anonym sa...

Låter ju bra, förutom det där med flygningen, men en del saker kan man ju tyvärr inte göra någonting åt. Inte så lätt att ta sig till Island på något annat sätt än med flyg ju.

Ensamvarginna sa...

Hej Loa!
Jag har skrivit ihop lite bra och dåligt om mina miljöval.
Bra med utmaningar - alltid något som går att förändra.
Kram Malin!

Anonym sa...

Jag vill också ta flakcykel när jag blir morsa. Jag tror verkligen att man kan klara sig utan bil och jag ska försöka bevisa det senare i livet när det blir mer aktuellt (när ungar och sånt kommer..).

Måste hålla med dig där om ekokläder. Det är ett träsk! Önskar att det kunde få bli mer vanligt och att det ingick i ett standardsortiment. Det skulle bli så mycket lättare!

/Annie

Anonym sa...

Jag antar också utamningen! Det var en himla nyttig utmaning! Superbra! :)

Anonym sa...

Jag antar utmaningen! :)

Anonym sa...

I accept your challenge :) Det bästa är att man tipsar andra och får tips om saker man kan göra för mijön!

ecoloco sa...

Fantastiskt roligt att se hur mycket ni alla gör för att leva miljövänligt! Tack för att ni antagit utmaningen.

Jag är impad...och så har jag fått en massa bra tips och idéer. Ska till exempel satsa på en snygg tygkasse från ecoreko att bära hem mina ekologiska matvaror i. Sååå onödigt att köpa kassar varje gång man handlar...

Monika sa...

Tack för en inspirerande blogg! Ville bara tipsa om att Arvid Nordquist Classic kaffe nu klimatkompenserar sitt kaffe till 100%. Mycket bra för oss alla kaffedrickare!
Hälsningar Monika

Related Posts with Thumbnails