28 juli 2009

Sopberg av engångsblöjor

När jag väntade mitt tredje barn läste jag någonstans att ett barn använder ca 6000 engångsblöjor under en blöjperiod. Jag räknade snabbt ut att våra barn redan gjort av med si sådär 9000 blöjor. Över 2 ton sopor som tar 500 år att bryta ner. Bara från mina två barn! Jag fick total ångest över det enorma sopberg som jag varit med att bygga.

Tvååringen fick genast en massa fina orange, röda och gröna tygblöjor som hon blev så förtjust i att hon vägrade gå i byxor på ett tag. När sedan bebisen kom i maj fick han också en massa fina färgglada tygblöjor (trots lite kalabalik när storasyster bestämt hävdade att alla orange blöjor var hennes minsann...även de som var extra small).

Svenska blöjbarn fyller 23 000 sopbilar med 420 miljoner blöjor per år. PER ÅR! Hela 8% av innehållet i svenska soptunnor är engångsblöjor - i snitt. Det betyder alltså att barnfamiljer har en mycket större andel än så. Vi smutsar alltså ner miljön OCH bränner en massa pengar i onödan. Imse Vimse har en bra blöjkalkyl på sin hemsida. Tygblöjor kostar ca 4 500 för en hel blöjperiod (och kan återanvändas av syskon eller säljas) medan engångsblöjor kostar ca 18 000 för en blöjperiod.

Och det är verkligen inte krångligt. Eller äckligt. Det äckliga är det stora blöjsopberget som växer och växer.


5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag försöker övertyga min man om fördelarna med att använda tygblöjor, men han vägrar ! Vad gör man, en kupp och kör över sin man som säger att han aldrig kommer till att byta en tygblöja? Och hur gör man om man lämnar sina barn pa dagis el. liknande ?
/ Jenny

ecoloco sa...

Oj, ja det krävs nog en hel del pedagogiska insatser. Det är ju helt klart en fördel om båda engagerar sig i blöjorna :-) Att det liksom blir ett gemensamt projekt. Om du känner nån som använder tygblöjor kan du ju ta med dig din man dit på "undervisning". De flesta blir förvånade över hur smidigt det är. Dagens tygblöjor är ju inte direkt som sjuttiotalsblöjorna som vi själva hade som små.

Dagis får man prata med och se om dom är beredda att samarbeta kring projekt tygblöjor. Vi lämnar tvååringen med tygblöja på morgonen men sen får hon engångsblöjor under dagen. Vissa tygblöjobarn är ju torra redan innan de börjar på dagis :-)

Lycka till!
Loa

Anonym sa...

Till slut gjorde jag en kupp och köpte 5 Econappy pocket blöjor (Swaddlebees)! De funkade bra under dagen, men kl. 6 i morse var hela sängen blöt eftersom jag hade glömt att lägga i extra inlägg ! Som tur är sover min man ganska djupt och vaknade inte av blöj-och lakansbyten!

/ Jenny

ecoloco sa...

Bra jobbat Jenny!
Din man kommer ju se nu hur smidigt det är med tygblöjor...förutom just på natten :-)
Just där är vi tyvärr miljölata och värdesätter sömnen högre än miljön :-( Vi får skylla på tre små barn och sömnbrist...men på nätterna har dom faktiskt engångsblöjor.

ecoloco sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Related Posts with Thumbnails