13 augusti 2009

Cykla med många barn















Det bästa med barnmodemässan är att den äger rum i Köpenhamn - en riktigt skön stad. En skön cykelstad dessutom. Faktiskt världens bästa enligt resetidningen Travel & Leisure.

Hela 55 procent av Köpenhamnarna väljer cykeln för att ta sig till jobb och skola. Inte så konstigt när det finns 30 mil cykelvägar, separata trafikljus, bra cykelparkeringar och gratis lånecyklar. Och nu vill man bli ännu bättre. Köpenhamnarna önskar sig bredare cykelbanor för att få plats med sina lådcyklar. Det visar sig att bland hushåll med två barn så har vart fjärde en lådcykel eller en cykelvagn. 22% säger att lådcykeln ersatt en bil medan 24% har lådcykeln som komplement till bilen.

Jag kan bara intyga. Vår fina röda Christianacykel har ersatt väldigt många resor med bil. Barn, inköpskassar, ryggsäckar, kottar och pinnar som har plockats på vägen...allt för plats i lådan. Just nu funderar jag som bäst på hur vi ska sätta fast bilbarnstolen på flaket också så att bebisen ska kunna följa med. Jag tror att BonkeliMini har hittat lösningen på det! Ska testa idag. Tjoohoo!

4 kommentarer:

Jeppe sa...

Tittar du lite närmare på bilden på bloggen så ser du att vi satt spännremmar på vardera sida som går ner och runt ett beslag på utsidan. Babyskyddet är dessutom så pass långt att det kläms fast på längden och får extra stabilitet med följden att medpassagerare har det lite trångt för benen. Det brukar lösas med barfotamys... Lycka till och kom in och cykla lite i innerstan så förstår de snart att vi också behöver bredare cykelbanor!

HomeRiver sa...

Vi har en traditionell cykelkärra där jag brukar ha Lillasyster. Mellansyster sitter på min pakethållare och Storebror cyklar brevid. Det är härligt med små, små utflykter alldeles nära...

Wojtan sa...

Hej

Jag har hört så mycket gott om dig från Sessan så jag ville givetvis kika in på din blogg.

Vi lånade en cykelvagn förra året och var till stranden med våra tjejer i den. Det var mycket uppskattat.
Nu är stora tjejen så stor så hon vill gärna cykla själv numera.

Kram från Wojtan

ecoloco sa...

Ja, visst är det härligt att cykla! Nu har min femåring precis lärt sig cykla utan stödhjul så nu finns det mer plats för babyskyddet på flaket.

Related Posts with Thumbnails