25 januari 2010

Korkad design

Aaargh...dessa dumma förpackningar! I morse åt vi ekoyoghurt och jag skulle försöka klämma ut det sista ur förpackningen. Men det går inte. Så himla korkat att sätta en kork på den traditionella "takåsförpackningen". Den var ju utmärkt som den var från början - när man öppnade ena sidan. Med skruvkork är den bara klimatskruvad.

Det är helt hopplöst att pressa ihop kartongen för att få ut det sista. Läste just i Coop-tidningen att 8-10% av yoghurten blir kvar och slängs. Slängd yoghurt som på sin väg från ko till slaskhink har förorsakat massor av utsläpp till luft och vatten, helt i onödan. Undrar varför Coop (som ju uppenbarligen har insett problemet!) inte slutar sälja yoghurt och fil i takåsförpackningar. Tegelstensförpackningen är mycket bättre. Lättare att stapla i butiken också.

Nej, nog klagat...det finns bara en sak att göra: Jag kan själv välja att sluta handla dessa förpackningar. Havregrynsgröt är ändå godast på morgonen... Om många gör som jag så kanske kanske det blir någon ändring. Eller vad tror ni?

5 kommentarer:

Kaja sa...

Jag retar mig också på de där förpackningarna. På Arlas mjölkpaket (som jag använde till frukostgröten) så stod det precis samma sak om att det blir kvar en massa i paketen och att det inte är miljösmart!

Wojtan ♥ sa...

Hej

Jag har gått sista veckan och irriterat mig på samma sak!
Har just börjat köpa en yoghurt som har den typen av förpackning. Just detta att så mycket är kvar i flaskan, när den upplevs som slut.
Jag brukar sätta den uppochner 30 minuter innan jag ska äta den :)
Annars vet jag att om man "pyser ut" all luft och sätter på korken igen så funkar det att vika ihop den ganska bra.

Kram Åsa

Mamma Mimmi sa...

Jag håller med dig - idiotiskt rakt igenom! Liksom plastfönstret på alla i övrigt schyssta kartonger, lådan utanpå alla skönhetsprodukter i tub eller burk, etc., etc. Låt oss utöva lite konsumentmakt!

Sjukdjuret sa...

Bästa sättet är ju att se till att företagen som använder förpackningarna i fråga blir uppmärksamma på att vi ser de som ett problem och kommer att välja andra produkter av enbart det skälet. Jag förutsätter t.ex. att du mailat deras kundtjänst ett upprört brev och länken till din blogg? (gärna med länk till lämplig plats där de själva kan läsa om det här problemet eller iaf med en hänvisning till var de kan läsa mer). För det har du väl?

Själv stör jag mig t.ex. fruktansvärt på att det fortfarande är tillåtet att sälja saft och fruktdrycker i plastflaskor utan pant (särskilt mycket stör det mig eftersom det t.ex. inte är ok att sälja dryck i metallburkar som inte har det).

ecoloco sa...

Kaja, tänk att Arla säger på ena förpackningen att takås inte är klimatsmart och sedan inför takås för alla fil- och yoghurtprodukter. Fy skam Arla! Alltså, ärligt. Arla och Coop klagar på takåsförpackningarna men gör inget åt det själva...snarare tvärt om. När jag läste det här på Arlas hemsida blev jag ännu mer uppgiven:

"Förpackningsbytet och införandet av skruvkorkar ändrar inget i förhållande till Arlas totala klimatmål där målet är att minska CO2-utsläppen med 25 procent till 2020."
http://www.arla.se/Default____31294.aspx
Yeah Right....

Wojtan, ska testa att pysa ut luften på yoghurten som står i kylen nu. Sen blir det någon annan yoghurt eller havregryn.

Ja, Mamma Mimmi, det finns otroligt mycket onödiga förpackningar. Alla "plastfönster" är dock inte plast. Saltå Kvarns plastfönster är tex gjorda av cellulosa och kan sorteras med pappförpackningen. Läs mer på deras blogg:
http://saltakvarn.wordpress.com/2009/01/07/varfor-har-ni-plastfonster-pa-era-forpackningar/

Tack, Heavenly Hel, för att du peppar mig att göra något. Det räcker inte att sitta vid köksbordet och gnälla...eller ens i en blogg och gnälla. Nu ska här mailas till några mejerier :-)

Kram på er! Härligt med alla reaktioner. Skönt att veta att det inte bara är jag som upprörs över korkade korken...

Related Posts with Thumbnails