24 maj 2009

If you're not part of the solution you're part of the problem

”Det gör ju ingen skillnad för miljön om jag köper ekologiska kläder…det skulle vara som en droppe i havet” sa en bekant häromdan. Hon menade alltså att det inte var lönt för henne att handla ekologiskt för det är ändå så få andra som gör det.

Jag blir ju bara helt uppgiven och vill helst bara säga ”drick upp ditt KRAV-kaffe och gå hem sen ” men jag fortsätter ändå propagera för de små små stegen. Ja, för havet består ju faktiskt bara av en massa små droppar…

Vi kan inte rädda världen om vi resonerar själviskt och inskränkt hela tiden: Att kämpa för jämställdhet i Sverige hjälper inte kvinnorna i Afrika. Att skölja ur mjölkförpackningen är inte lönt när det finns fabriker som spottar ut kemikalier. Att köpa KRAV-märkta varor räddar inte världen. Att ge bistånd till utvecklingsländer ökar bara korruptionen. Ja, det finns alltid nån bra ursäkt för att inte göra något. Inte engagera sig.

Världen skulle ju aldrig utvecklas till det bättre om alla tänkte så. Så engagera er! Gör något! Bara något litet kanske, som att ta cykeln istället för bilen eller byta till grön el och e-faktura. Jag lovar, du kan göra skillnad!

Lady Dahmer skriver så bra på sin blogg: ”Förändring börjar alltid med dig själv. If you’re not part of the solution, you’re part of the problem.”

3 kommentarer:

Stina sa...

För mig handlar det inte bara om att göra nytta för miljön idag, för mig är miljötänket någonting som har utvecklats till en moralsak, tänker man inte på miljön så tänker man inte heller på de människorna som ska leva här imorgon.

Wilma sa...

Åh, de där kommentarerna känner jag igen så väl från vissa bekanta och man (jag) hamnar i försvarsställning och vill omvända hela personen. Ibland hjälper liksom inte argumenten du räknar upp heller. Men bättre att argumentera än att bara mmmm:a med.

Anne sa...

Jag tycker det är sorgligt att höra dessa kommentarer samtidigt som jag kan förstå människors tvivel.

För mig är det här är en solidaritets fråga som handlar om hela vår planet och dess befolkning. Men även om man inte tänker så borde man väl välja det det bästa (d.v.s. giftfri mat och giftfria kläder) åt sig själv, eller...????

Related Posts with Thumbnails